Kas olete vaadanud tänavaküsitluste tulemusi või silmitsenud uuringufirmade statistikat? Või olnud haridusasutuses tunnis/loengus, kus õpetaja/lektor küsib õpilaste arvamust? Kas teie arvates ei tundu lausa halenaljakas, et küsimusele: "Mida teie arvate...?" vastatakse nii massiliselt: "Ma ei tea", "Ma ei oskagi midagi arvata" või "Ma jään vastuse võlgu". Kuigi riigivõlg on Eestil väike, on eestlaste vastuste võlg üks suurimaid maailmas ja oleks ülim aeg seda võlakoormat vähendada.
Hiljuti kuulasin ühte loengut, kus lektor küsis õpilaste arvamust. Õpilasi oli hinnaguliselt kahesaja ringis. Lektor pidi küsimust kordama, millele järgnes samuti vaikus. Seejärel hakkas lektor lihtsalt mikrofoniga ringi käima ja sunniviisiliste "vabatahtlike" arvamust küsima. Pooled küsitavatest vastasid, et nad ei tea! Aga miks õpib inimene ülikoolis, kui tal oma arvamust isegi olemas ei ole?
Delfi vahendatud Tiina Kuuleri artikkel "...aga küsida ei julge" kirjeldab aktiivsust veebiportaalides, kus eestlased küsivad kõike ning ei häbene midagi. Samuti kommenteeritakse artikleid ja sealhulgas võib kohata ka üsna palju väga hea argumentatsiooniga kirjutisi. Järelikult on eestlastel küsimusi, julgust küsida ja arvamusi, aga miks neid siis nii püüdlikult tagasi hoitakse?
Eelmisel kevadel osalesin ümarlauavestlusel, kus olid mitmed Eesti avaliku elu tegelased (nii kultuuri, hariduse kui ka politika valdkondadest). Arutleti pikemalt ka arvumuste avaldamise ja küsimisjulguse teemal. Barbi Pilvre ja Kodulinna maja juhatja Tiina Mägi tõdesid, et praegune koolisüsteem, kus õpilastele edastatakse arvamustevabad faktid lihtsalt päheõppimiseks, on arvamis- ja küsimisjulguse minetanud. Samuti usun ma, et arutlusoskus tuleb kodust: kui lapsed harjuvad juba varakult ka pereringis olukordi ning võimalusi läbi arutama, siis on väga tõenäoline, et see oskus ja julgus ka kinnistuvad.
Arvamuseta elus hakkama ei saa, sel juhul teevad reklaamiagentuurid meist lihtsalt ajupestud robotid. Koolisüsteem muutub eeldatavasti tänu nüüd rakendatavale kujundavale hindamismetoodikale arvamist soosivamaks, aga see, mis toimub kodus, on iga pere enda otsustada ja vastutada. Ükskõik, milline taust meil ka poleks, küsimusi tasub julgelt küsida ja oma arvamuse kujudamisega vaeva näha, nii saame olla palju vabamad, mõistetavamad ja mõistvamad.
Hiljuti kuulaisn ühte loengut, kus lektor küsis õpilaste arvamust. Õpilasi oli hinnaguliselt kahesaja ringis. Lektor pidi küsimust kordama, millele järgnes samuti vaikus. Seejärel hakkas lektor lihtsalt mikrofoniga ringi käima ja sunniviisiliste "vabatahtlike" arvamust küsima. Pooled küsitavatest vastasid, et nad ei tea! Aga miks õpib inimene ülikoolis, kui tal oma arvamust isegi olemas ei ole?
ReplyDeleteMul tekkis küsimus, et miks Sa siis ise ei vastanud õppejõu küsimustele? Alustada tuleks ju siiski endast ja alles siis hakata teistelt sama nõudma! :)
Õige tähelepanek:)Arvamus mul oli, aga seekord ma tõesti seda välja ei öelnud, püüan ennast parandada, arenguruumi on:)Aga tahan rõhutada, et esialgu peab inimene veenduma, et ta üldse arvab midagi, siis saab alles hakata oma arvamusi väljendama.
ReplyDeleteInimesed ei julge avalikult teiste ees oma arvamust kõva häälega välja öelda, kuna kardavad, et see võib tekitada piinlikkust....jube jube ju. :D
ReplyDeleteInternetis avaldatud arvamuse puhul saab aga vajadusel jääda ka anonüümseks.
Samuti saab interneti puhul enne kommenteerimist oma mõte korralikult läbi mõelda ja sõnastada.
See on minu arvamus sellest, miks rahvas nii tagasihoidlikult sõna võtab. :P
Mina isiklikult eelistan suu kinni hoida, sest mulle on liiga tuttavad järgmised olukorrad: "Mis teie arvate? Pidage meeles, et kellegi arvamus ei ole vale, nii et rääkige julgelt!"
ReplyDelete"Et mina arvan siis niimoodi.. *pikk arvamus ja põhjendus*" "
"Ei tegelikult ei ole nii, õigem oleks vot hoopis niipidi, *pikk põhjendus selle kohta, miks minu arvamus on vale*"
Meeldejäävaim on 9nda klassi ühiskonnaõpetuse tund, kus õpetaja palus meil panna enda jaoks tähtsuse järjekorda väärtused a'la vabadus, tervis, perekond, raha jne. Mina ütlesin, et minu jaoks on esimene tervis. Selle peale ütles õpetaja, et "ei. Esimene peab olema vabadus. Tervis on teine."
Siiamaani olen vähekene tige selle vaidluse peale, sest vabandage väga, MINA arvan, et kui ma olen suremas, siis võin ma kuskil nurgas represseerituna ka istuda. Ma tahan olla eelkõige täie tervise juures ning siis nautida neid kõiki muid väärtusi, mida ma endale järjestasin. Aga näed, minu arvamus oli vale ühe 60-aastase proua meelest!
See, et üks 60-aastane proua ütles, et Su arvamus on vale ei tähenda, et teised inimesed nii ütleks. Ülikooli aja jookusl, kui keegi on arvamust avaldanud, siis pole küll ükski õppejõud öelnud, et see vale oleks. Oma arvamus on ikkagi oma arvamus ja ei tohiks võtta südamesse, kui kellegile see ei meeldi.:)
ReplyDelete